lauantai 10. tammikuuta 2015

Miten selvisin ratsastuspelostani?

Monet teistä lukijoista varmaan jo tiesivätkin, että olen kärsinyt aiemmin ratsastuspelosta/-jännityksestä. Voit lukea ratsastushistoriaani käsittelevän postauksen täältä. Postaus käsitti ratsastuskouluaikojani ja selitän tarkalleen, mistä hetkestä lähtien olen kärsinyt peloistani. Nyt kuitenkin ajattelin kirjoittaa aiheesta uudelleen enemmänkin siitä näkökulmasta, miten pelot minuun vaikuttivat ja, miten pääsin niistä eroon. Postauksessa en kuitenkaan kertonut koko totuutta pelkoihini liittyen.

Videon materiaali on vuosilta 2008-2012.




Olen aina ollut ihmisenä aika arka ja säikky. Jännitän ja pelkään monenlaisia asioita, mutta en anna niiden viedä itseäni mukaan, vaan menen aina pelkoa päin. Siinä on mielestäni rohkeus. Ei siinä, että ei pelkää mitään, vaan siinä, että pelkää, mutta toimii kuitenkin.

Pelot saivat alkunsa yhtien epäonnekkaiden estekisojen jälkeen (tarkemmin selostus löytyy yllä linkkaamastani postauksesta). Totta puhuakseni en ole koskaan ollut kilpailuhenkinen enkä varmaan olisi edes halunnut kilpailla ellei painostus olisi ollut niin kova. Jännitin kisoja yleensä todella paljon, mutta noissa epäonnekkaissa estekisoissa itseluottamukseni oli pilvissä, mutta tipuin jo ennen toista estettä. Pettymys oli valtava enkä meinannut suostua edes hevosen selkään.

Kisojen jälkeen pelkäsin kuollakseni esteitä. Jännitin yleensäkin ratsastamista, mutta esteet olivat se suurin mörkö. Jos tiesin, että ensi tunnilla on esteitä, stressasin asiaa koko viikon. Toivoin myös usein, että tunti peruuntuisi, koska jännitin niin paljon ratsastamista. En puhunut kenellekään peloistani enkä tainnut niitä edes itselleni myöntää. Hevoset varmaankin aistivat jännitykseni, koska tipuin todella usein estetunneilla hevosen kieltäessä tai ohittaessa esteen. Yhden kerran hevonen kaatui ennen estettä ja lensin yksin esteen yli.

Jossain vaiheessa pelkojen sisällä pitäminen alkoi tuntua ylivoimaisen vaikealta ja minun oli pakko kertoa, että pelkään esteitä. Se ei tosin ollut koko totuus, koska pelkäsin myös jossain määrin ratsastusta. Tilanne helpottui, kun tuntiopettajani tiesi pelostani, mutta ratsastuksen into ei kuitenkaan enää palannut. Kesällä 2011 Ukko astui kuviohin ja, uskon hyvin vahvasti, että olisin tuona kesänä lopettanut hevosharrastuksen kokonaan, jos Ukko ei olisi tullut minulle ja Satulle.

Ukon kanssa meni ihan hyvin ja pelot olivat pitkään pimennossa. Korostan sanaa pimennossa, koska en missään vaiheessa ollut kunnolla käsitellyt pelkojani, joten pyrin vain unohtamaan ne. Sitten tuli se epäonnekas maastolenkki keväällä 2012. Oli kauhea sohjokeli ja autot ajoivat kovaa, jolloin Ukko säikkyi hyppäämällä autoa päin useamman kerran. Voimakkaat pelot tulivat uudelleen takaisin enkä uskaltanut ratsastaa muualla kuin aidatulla alueella. Välillä pellolla ratsastaminen tuntui jo ylivoimaisen pelottavalta.

Pelot pahenivat kevään edetessä ja kesällä 2012 mielessäni pyöri jatkuvasti kaikenlaisia kauhuskenaarioita siitä, mitä voisi tapahtua. Sitten tuli se kerta, kun minun oli taas mentävä maastoon. Enää en pystynytkään peittelemään ja kieltämään pelkoani, vaan tilanne purkautui pienenä paniikkikohtauksena. Itkin ja henkeäni ahdisti. Tapahtuman jälkeen aloin vihdoin puhua peloistani yli kahden vuoden vaikenemisen jälkeen. Prosessi oli alkanut.

Varsinkin alussa oli hyvin vaikeaa. Maastossa minun täytyi koko ajan keskustella Satun kanssa, etteivät ajatukseni vain lähtisi harhailemaan ikäviin asioihin. Hyppäsin Ukolla myös ensimmäistä kertaa ja lopulta hyppäsin joka viikko.

Kesä 2012. Ukko hyppää laukassa puomia. :D

Prosessi, joka alkoi kohta kolme vuotta sitten ei ole vieläkään päättynyt ja se tuskin se tulee päättymäänkään  niin kauan kuin hevosia harrastan. Pelot palaavat mieleeni ikävien tai pelottavien tapahtumien jälkeen. Silloin minun täytyy vain hyväksyä jännitykseni ja tsempata itseäni kohtaamaan pelkoni. En enää väkisin pakota itseäni haukkaamaan liian suurta palaa eli en mene liian kauas mukavuusalueelta. Olen myös opetellut kuuntelemaan paremmin itseäni ja tekemään asioita fiiliksellä. Esimerkiksi pari viikkoa sitten minulla oli Ukon kanssa "estevalmennus" varmaan vuoden hyppytauon jälkeen eikä minua jännittänyt yhtään. Tilanne tuli niin yllättäen eikä siitä sovittu etukäteen, joten en ehtinyt alkaa miettimään asiaa.

Tällä hetkellä nautin hevosharrastuksestani enemmän kuin olen vuosiin siitä nauttinut. Olen kuin palannut aikaa ennen pelkojani. Tämä harrastus on antanut minulle paljon, mutta paljon se on ottanutkin. Sen takia olenkin aika varma siitä, etten Ukon jälkeen enää omaa hevosta hanki. En kuitenkaan sano ei koskaan, mutta sellainen olo minulla on. Olen myös koko ajan entistä vakuuttuneempi siitä, etten edes ole hevosihminen. :D Tykkään kyllä Ukosta, mutta en sen takia, että se on hevonen, vaan koska se on Ukko. <3

Kesä 2013. "Jee, mä osaan nostaa kepin!"



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan asiallisesti, kiitos! :)